Springbreak

Det har vært stille fra oss her i Australia, rett og slett fordi vi har hatt det så kjekt at vi har helt glemt ut å blogge! Vi kom nylig hjem fra ”Springbreak” og er nå klare for siste del av semesteret. Vi hadde totalt 12 dager fri, og vi prøvde dermed å få se så mye av Australia som mulig. Here’s how it all went down:

Vi fløy opp til Cairns hvor vi var i en dag. Vi hadde egentlig planer om å være her lenger, men på grunn av vårt tette program måtte vi kutte litt ned på planen. Dagen etter ble vi hentet på hostellet og kjørt til Mission Beach. Her hoppet vi i fallskjerm (tandem) fra 15000 ft høyde. Dette var utrolig gøy, og vi fikk sett hele strandlinjen fra luften.

Deretter gikk turen videre til Airlie Beach og Whitsundays. Vi ble inspirert av planene til Lidunn og Henriette (fra forrige semester) og tok samme turen med seilbåten Summertime. Vi dykket, snorklet og padlet i kajakk og fikk se utallige forskjellige fisketyper, rokker, havskilpadder, havørner og nydelige koraller.

skjermbilde-2017-10-06-kl-12-45-57    skillpadde

Whitehaven Beach

Vel på land tok vi nattbussen til Noosa hvor vi brukte de første dagene til å slappe av på stranden. Herfra gikk turen til K’Gari (aka Fraser Island) hvor vi teltet i et par dager. K’gari betyr paradis, og øya som er verdens største sandøy, var en gang i tiden hjemmet til Butchulla folket. Øya ble ”oppdaget” av James og Elisa Fraser, og deres handlinger ledet senere til massakrering av Butchulla folket. 250 menn, kvinner og barn ble kastet utenfor en klippe, og overlevende som prøvde å svømme i land ble skutt. Det er dermed med bismak i munnen navnet Fraser Island brukes, og vi oppfordrer alle kommende Australia-farer til å bruke det originale navnet K’gari!!

skjermbilde-2017-10-06-kl-15-53-03    skjermbilde-2017-10-06-kl-15-55-34

Uansett er K’gari et mer passende navn, for øya er virkelig et paradis! Svømming i havet oppfordres dog ikke, ettersom verdens topp tre aggressive haier, oksehai, tigerhai og hvithai, patruljerer langs strandlinjen jevnlig. Heldigvis finnes det gode alternativer som å flyte ned Eli Creek, svømme i Lake Boorangoora (Lake McKenzie) eller fange krabber i de kjente ”Champagne pools” (om tidevannet er lavt). På turen fikk vi også sett rokke, havskilpadder, delfiner og en knølhval som reiste sørover. Her fikk vi også vårt første møte med de mange typene edderkopper som er å finne i Australia. Vi dro tilbake til Noosa hvor vi avsluttet turen i kjent Bergenstil med en heftig dose nedbør siste kvelden.